Thomas i Mbale: Klatrestativ for de minste

Thomas blogger om hverdagen på CRO og på gata i Mbale:
Guttene hever de små nevene sine, det er klart for kamp. Mzunguen mot røkk, én mot tolv (mzungu betyr hvit mann på kiswahili). Skrik, hoiing, knurring og latter, alt blandet sammen i en herlig miks. Beinene mine okkuperes av åtte mørke små hender. Jeg innser at jeg må handle, hvis ikke er slaget tapt. En etter en legger jeg de i bakken, i en haug, en stabel. Gutta hyler av glede og latteren er ustoppelig. Jeg klarer ikke å fange alle, men når ni er lagt oppå hverandre i et virvar av armer og bein slipper jeg taket og lar gutta slippe fri. Jubelen er stor. Dusinet sprer seg utover og omringer meg på ny. Neste runde er i gang.
[...]
I Mbale blir gatebarna sett ned på av alle og satt helt nederst på lista. Jeg gleder meg til himmelen - da skal de står først.

Les mer

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar