Bryllup og dala dala

Act Nowerne i Dar Es Salaam har gitt lyd fra seg igjen, og deler sine inntrykk om bryllupsfeiring og offentlig transport i Tanzania. Først ute er Sissil:
De siste dagene har vert hektiske. Paa loerdag var vi saa heldige aa bli invitert i brylupp. Det var fantastisk, og meget annerledes enn det jeg er vant til. Tradisjon paa tradisjon var paa programmet, jeg tok saa mange bilder at jeg ble stoel i fingrene. Masse mat, kaken for maten og maaaaasse drikke. Foreldrene til brugdommen overgav gaver til foreldrene til bruden (brudepris), noe jeg hadde trodd var ute av mote for lange tider siden.. (tydeligvis ikke) Gjestene danset frem gavene sine. Jeg og Solvaar ble presentert i mikrofonen som to hvite PRESTER og ble bedt om aa danse frem vaar gave. "UHELDIGVIS" hadde jeg og Solvaar diskret vert oppe aa levert vaar gave. Det hadde jo ikke vert noe annet i verden vi ville gjort mer, enn aa alene "danset" frem vaar simple vinflaske foran over 400 mennsker vi ikke kjente!

Les mer: AFRIKA
Solvor skildrer hvordan det er å ta buss i Dar Es Salaam:
Dala dala (Arkivfoto: Andreas Holm - Ett halvår i Tanzania)

Mellom skolebarn, forretningsmenn, ungdommer, en dame med hoener i veska, en mann med en svaer dunk med vann, svette kropper, store kropper og konduktoeren som har gitt opp aa samle inn penger for bussturen, staar ei blond mzungu. Hun begynner aa kjenne varmen og svetten paa kroppen. Armhulen til en mann befinner seg rett ved ansiktet, og mzunguen kan kjenne alle kroppene rundt seg. Selv om det er trangt og intimt finner jeg situasjonen sosialt og koselig. Vi gir hverandre smil, vennlige blikk, en liten morsom kommentar i ny og ned, og vi forsikrer oss at alle har det bra. Daladala'n beveger seg sakte men sikkert framover i morrasroesjet. Andre daladalar trenger seg paa for aa faa plass i koeen etter en busstopp. OY, det var centimeter fra vi kraesja!!

Les mer: Solvor`s blogg

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar