Elise og Hanne i Cusco: Machu Picchu - kongen av gråstein

Elise forteller fra besøk i inkaenes tapte by:

Machu Picchu – symbolet på inkaimperiet! Machu Picchu er ikkje nemt i krønikarane til dei spanske conquistadorane. Denne inkabyen på toppen av eit fjell blei aldri oppdaga av dei spanske conquistadorane, og blei difor funnen slik den blei forlatt mange hundre år tidlegare. Byen blei truleg påbegynt i 1440, og folk budde her til den spanske erobringen av Peru i 1532. Inkabyen blei gjenoppdaga av den amerikanske historikaren Hiram Bingham i 1911.

Les mer
Se flere bilder: Les mer

Hanne fortsetter:
Da vi ankom Machupicchu ”byen” satt Silje, Elise og meg oss med en gang på en pizza restaurant. Etter det gikk noen av de andre for å bade i noen varme kilder, som var mer eller mindre ”opp bygde badebasseng med varmt, skittent vann”. En skikkelig turristfelle. ”Gott’a love it!”. Jeg derimot lar meg ikke lure av ”varme kilder” så jeg gikk å la meg. Etter å ha sover i fem seks timer gikk vi ut for å spise. Det ble en tidlig kveld, fordi vi nemlig skulle ta en tidlig buss neste morgen til Machupicchu – kongen over gråstein. Bussen gikk halv seks om morgenen, og den skulle Hanne Håland ta.

Les mer

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar