Hjertevenner og kullovnsbakt brød

Helga forteller om de siste utfordringene i Bushenyi:
I Bushenyi har ting virkelig begynt aa hende paa jobben naa. Vi holder paa med aa intervjue unger som har hjertevenner i Norge gjennom Stroemmestiftelsen. Det gaar fint med de eldste barna som gaar i 4. til 6. klasse, men de yngste har store problemer med aa forstaa hele engelske setninger i utgangspunktet, og naar vi i tillegg snakker helt annerledes enn laererne deres gjoer naar de snakker engelsk, saa er begge parter glade for aa faa litt hjelp til oversetting. Mange av ungene er saa utrolig flaue og sjenerte, men det er tydelig at de fleste synes det er veldig spennende aa snakke med oss. Men det skjaerer meg i hjertet med de mest nervoese barna. En jente jeg snakket med konsentrte seg saa hardt at jeg ikke paa noen maate fikk roet henne. Jeg kunne se pulsen paa halsen hennes gaa I 210! At det gaar an aa vaere saa skummel!? Det er nok bade begivenheten med at vi er hvite, og at de ikke har noen garanti for aa forstaa hva vi spoer dem om. Det er en stor opplevelse! Denne uken skal vi skrive inn alle intervjuene og lage tekster av dem. Saa tenker jeg vi skal ut I felten igjen neste uke.
[...]
Paa torsdag fikk jeg verdens stoerste pakke fra mine vidunderlige foreldre, med alskens godsaker i, saa i gaar lagde jeg broeddeig med en gang jeg kom hjem fra jobb. Den hevet fint og alt saa bra ut, men saa gikk stoemmen… Sukk. Jeg trodde broedet var tapt sak, men saa kom vi paa at noen hadde fortalt oss at noen de kjente hadde lagd broed paa kullovn en gang (ja, sikre kilder dette!). Vi hadde ikke noe aa tape, sa vi fyrte opp kullovnen paa trappen vaar. Naar deigen var hevet og etterhevet satte vi kjelen med deig i oppi en store kjele med steiner i bunnen, og la lokk over. Og kan dere tenke, en og en halv time senere hadde vi deilig nybakt luftig broed. Og det beste var at vi hadde baade baconost og vossafaar til paalegg 

Les mer: Helga

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar