Andreas i Dar es Salaam: Kilimanjaro og Safari

Torgeir og Andreas har vært ute og reist:
Den 14 februari drog jag och Torgeir tillsammans med Loitare (vår chef och handledare) och hans familj till Arusha, som är en stad i norra Tanzania. Dagarna före avresa hade bestått av hårt arbete med att försöka bli klara med att uppdatera hjertevennslistorna. Vi blev inte riktigt klara, men Neema (den tanzanianska tjejen som förra året var Act Noware på Hald i Norge och som nu har börjat att arbeta i OCODE efter att Petro rest till Uganda) skulle fortsätta med arbetet och Loitare skulle slutföra det när han kom tillbaka.På maasai-marked i Arusha

Les mer

Så var det dags för en händelse som både jag och Torgeir hade längtat efter; vi skulle försöka betiga Kilimanjaro. Vi vandrade med ett bolag som en trevlig man vid namn Loy var ledare för och som vi kommit i kontakt med genom Loitare. På måndagsmorgonen åkte vi med buss till Moshi och därifrån åkte vi minibuss till ?Marangu gate? där vandringen skulle starta. Med på resan hade vi fem män; en guide, en assistentguide, två bärare och en kock.
Vandrare på väg mot toppen av Kilimanjaro.


Les mer

Tillslut nådde jag det stora målet; Uhuru peak, 5895 meter över havet, toppen av Kilimanjaro och Afrikas högsta punkt! Jag hade klarat det! Det hade jag inte trott att jag skulle göra några timmar tidigare. Jag kom till toppen ca 6.45 den 22 februari 2007. På toppen var också Torgeir. Jag frös en del om händerna, men annars tycker jag faktiskt att det var okej med kylan. Tack Stavanger-damerna för kläderna! Några bilder togs innan jag började vandra tillbaka nedåt. Det snöbeklädda berget var så vackert i solens ljus! Verkligen en härlig syn!

Les mer

På nedvägen började snart tröttheten att kännas i benen och det gick allt saktare. Det var jobbigt att gå ned eftersom jag fick bromsa så. Kom efter lång tid ned till Kibo Hut och fick soppa och tid till lite vila innan vandringen fortsatte ned till Horombo Hut där vi skulle övernatta.


Jag hade klarat vandringen både upp till och ned från Kilimanjaro. Här tar vandringen på Kilimanjaro slut för mig.


Les mer

Etter Kilimanjaro var det dags for safari:

Les mer

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar