Andreas i Dar es Salaam: Huruma center i Iringa - og hvem skal til Norge til neste år?


I helgen reste jag till staden Iringa för att hälsa på min kompis Kristina. Hon bor där nu under ett halvår och jobbar som volontärarbetare på ett barnhem. Fredag (9 december) 8.30 bar det av från Dar es Salaam med Scandinavian express för en nästan åtta timmars lång busstur. Scandinavian express hade en så härlig slogan på bussen; "In God we trust". Tänk att visa på Gud på det sättet; att lyfta fram att det är Honom som man har fokus på i sitt liv, att det är Honom man litar på!
[...]
På förmiddagen drog vi till barnhemmet där Kristina jobbar. Barnhemmet heter Huruma center (huruma betyder barmhärtighet på swahili) och drivs av den Evangeliska Lutherska Kyrkan i Tanzania. I Iringas stift beräknas det finnas ca 50 000 gatubarn. På detta barnhem bor ca 40 barn i åldrarna 5-20 år. 10 av barnen är mestadels borta på skola och kommer till barnhemmet på loven. Även om barnhemmets hjälp kan verka vara en droppe i havet när man tänker på hur många gatubarn som finns, så är hjälpen väldigt viktigt. Tänk på de barnen som blir hjälpta. Kristina visade runt mig på centret; de olika lokalerna, och jag fick träffa en del av barnen och personalen. Det fanns bl.a. en gunga/karusell som gick runt en stolpe och som jag provade tillsammans med barnen.

Les mer

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar