Hald fast!

Et nytt skoleår er i gang på Hald, og studentene begynner så smått å komme i gang med bloggingen. Her er noen smakebiter fra ukene som har gått. Først gir vi ordet til Marius, som skal reise til Bolivia:
Hald er ein stad med pulserande liv i kvar ein krink og krok. Eg fekk æra av å vere den første norske eleven som ankom Hald internasjonale Senter. Det er nemlig slik at vi er folk frå heile verda på denne staden.
[...]
Dagane på Hald går mykje ut på undervisning og læring. Vi lærer om fattigdom og bistand, om kommunikasjon og menneskeverd. Det meste av læringa foregår i grunn utanfor klasserommet. Det er nemlig mykje vi har å lære av kvarandre. Kultur er verkelig noko vi får under huda. Menneske er tilsynelatande svært forskjellige, men mår ein bur i hop, et i hop, lærer i hop og er med einannan på fritida så er det underleg kor like me faktisk er. Ein opplever at me alle har dei same grunnbehova behova.

Og om den som sit framom meg er frå Uganda, personen bak meg er frå Laos, den ved mi venstre side er frå Nepal og den ved høgre frå Ullsteinvik så kan me alle knekke saman i latter av den same tåpelige vitsen.

Les mer: Reisebrev frå Marius
Svenn Åge, som også skal til Bolivia, skriver:
Før jeg begynte på Hald tenkte jeg at disse seks forberedelsesukene kun var en slags ventetid før jeg skulle dra, men der har jeg på mange måter tatt grundig feil. Vi har faktisk undervisning. Undervisning som er helt fantastisk bra! Jeg har blitt så positivt overrasket over hvor gjennomført alt er. Vi har engasjerende fag som er relatert til det vi skal gjøre i 7 månedene som kommer. Vi har skole fra kl. 9 til kl. 16 mandag til fredag. Det kan kanskje høres mye ut, men det er det ikke. Dagene går så fort at jeg ikke klarer å holde styr på hvilken dag det er, og nå er foreberedelseskurset snart over.
[...]
Disse ukene her på hald har gjort meg mye mer klar for uteoppholdet. Jeg er klar nå. Så klar jeg kan bli. Snart gjenstår kun pakkingen. Følelsen jeg har i magen nå kan ikke beskrives. Det er alt på en gang, men jeg gleder meg aller mest til et fantastisk lærerikt år i Bolivia.

Les mer: Tanker fra Bolivia

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar