Going to South America

Til Sør-Amerika reiser det i år Act Now-ere til Peru og Bolivia. Steinar og Victor skal jobbe på Alalay i Santa Cruz i Bolivia. De har is i magen:
Stone c også kalt Steinar og Victor bare kalt Victor skal reise til Bolivia. Kanskje burde de vært nervøse - det er de ikke - de er coole! Kanskje burde de kunnet spansk - de kan de ikke - de er gringos! Victor har en blåøyd tro på at dette året kommer til å bli problemfritt - det blir det neppe - han er optimist!


Les mer

Hanne og Anna skal også jobbe på Alalay, men i en annen by - i Bolivias hovedstad La Paz. Anna skriver:
Min team partner Hanne og jeg skal ned til Bolivia i hovedstaden La Paz (3500m over havet), og jobbe på barnehjemmet Alalay, som er et gatebarn prosjekt, som ble startet ca i 1989 av Claudia Gonzales. Det hele startet med at den da 21år gamle Claudia (fra en mer vellstående familie), var på vei til universitet en tidlig iskald morgen, på veien møter hun en 5 år gammel gutt som står foran henne på gaten klissvåt og hutrende. Denne gutten er en av 70 000 gatebarn bare i La Paz. Hun tar med seg barnet hjem, og begynner å utvikle ideen om å lage et hjem for gatebarna. Hun og flere gatebarn begynner å restruere et gammelt falleferdig hus, med det minste av ressurser. Gatebarna gir huset navnet; Alalay- Jeg fryser.

Les mer


Christina og Eline skal også jobbe for Alalay i La Paz. Christine skriver:
Alalay er en boliviansk organisasjon som jobber med gatebarn. I sentrum av La Paz har de et mottakssenter hvor ungene kan komme og gå som de vil, hvor dørene alltid er åpne, hvor de kan få mat og få varme seg, og hvor de etter hvert får tilbudet om å flytte til barnelandsbyen som ligger utenfor byen. For øyeblikket er det selvsagt mange tanker som svirrer, men de som dominerer er at dette blir utfordrende, annerledes, vanskelig, givende og utrolig spennende!

Les mer


Camilla og Elise skal til Iquitos i jungelen i Peru. De har brukt tida på Hald til å lære språk:
Dei første tre vekene skal alle me ti Act Now-studentane som skal vere i Peru og Boliva, vere tre veker i Lima. Der skal me bu i vertsfamiliar og gå på språkkurs. Det blir nok forhåpentlegvis ein litt mjuk start før me drar til praksisplassane våre. Det blir bra å kome gradvis inn i språket. Eg har hatt spansk på skulen to år på vgs, så eg har eit lite grunnlag, men det skal bli bra å berre hoppe i det og prøve seg fram. Det er tre spansktalande elevar her på Hald dette året, som skal ha praksis i Noreg medan me er i utlandet, som eg prøver å snakke litt spansk med. Eg begynner å forstå meir og meir. Det er Dino og Erick frå Iquitos i Peru, der eg og Camilla skal, og Yessenia frå La Paz i Bolivia. Så... om ei veke er eg der! Då er me i gong!

Les mer

Stine og Silje skal jobbe på CEDETEP, et senter for tenåringsmødre i Lima, hovedstaden i Peru. Silje skriver:
For ei stund siden så var alle representantene for partnerorganisasjonene her. Det var veldig kjekt å få snakke med hun som er leder på mødre senteret. Hun var veldig koselig. Hun fortalte oss at de hadde fått seg husdyr på senteret, marsvin, ender og kalkun. Dyr er jo alltid gøy:)
Hun fortalte også litt om hva de gjorde der. Dagen etter som jeg forstod starter klokken seks om morgene:) oy da jeg tror jeg må legge av meg min B menneske side og konvertere over til A menneske dersom mulig:)
Jentene har forskjellige kurs de kan være med på som: håndarbeid, kosmetikk, frisering og kokelering. Det er også en barnehage som barna går på om dagen. Å på kvelden var det skole etter som jeg forstod.

Les mer


Da skulle alle årets norske Act Now-ere være presentert. Det skal bli spennende å følge dem i månedene som kommer.

0 kommentar(er):

Legg inn en kommentar